Matemātiskā analīze vidusskolā
36BALSIS

Matīss Rihards Vilcāns

Rīgas vēlēšanu apgabals

Rīga

Rīgas Valsts 1. ģimnāzija

Idejas saturs

Pirms dažiem gadiem Latvija kārtējās mācību programmas atvieglināšanas rezultātā kļuva par vienu no retajām Eiropas valstīm, kurā nemāca matemātisko analīzi. Matemātiskajai analīzei, kas sevī iekļauj tādu būtisku darbību apgūšanu kā atvasināšana un integrēšana, ir ļoti liela nozīme jebkurā eksaktajā zinātnē. Diemžēl jau vairākus gadus Latvijas vidusskolēni to neapgūst, kā rezultātā cieš divos veidos. Pirmkārt, augstskolu prasības īpaši nav izmainījušās, matemātiskā analīze tiek mācīta un atprasīta ātrā tempā, kas bieži sarežģī tās apgūšanu studentiem, kas ar šo matemātikas nozari iepriekš nav saskārušies. Otrkārt, jo sevišķi cieš tie skolēni, kuri nolēmuši mācīties ārzemju augstskolās. Tur dažādos iestājeksāmenos vai uzņemšanas prasībās šī viela, protams, ir iekļauta, bet Latvijas skolēni, ja vien tie nav mācījušies kādā no retajām skolām, kur analīzi māca, ir spiesti to apgūt privāti vai samierināties ar neiekļūšanu savā mērķa augstskolā. Matemātiskās analīzes neesamība mācību programmā un matemātikas eksāmenā kārtējo reizi vājina jau tā visai nespēcīgās Latvijas skolēnu pozīcijas brīdī, kad vadošās ārzemju universitātes izvēlas savus nākamos studentus, jo kas gan tas par potenciālo ķīmiķi, fiziķi vai matemātiķi, kurš nav mācījies analīzi? Arī centralizētā eksāmena jau tā apšaubāmo kvalitāti analīzes trūkums ārzemju augstskolu acīs nekādi nepaceļ. Iespējams, iemesli matemātiskās analīzes nemācīšanai ir tās šķietamā sarežģītība un fakts, ka daudziem tā turpmāk varētu būt nevajadzīga. Tā nebūt nav taisnība, kā to, piemēram, pagājušā gada raidījumā "Lielais jautājums" jau demonstrēja matemātikas mācīšanas eksperts Konrads Volframs - analīzei ir būtiska ietekme uz cilvēka domāšanu un to var mācīt pat pamatskolā, turklāt ir iespējams analīzi mācīt interesanti un bērniem saprotami, viss ir atkarīgs no motivācijas to darīt.


Kas iegūs no idejas īstenošanas?

Visi Latvijas skolēni, jo īpaši potenciālie eksakto zinātņu studenti un ārvalstīs studējošie.


Atbildīgais par idejas realizāciju

Izglītības un zinātnes ministrija.


Kādi resursi, instrumenti nepieciešami idejas realizācijai?

Mācību programmas maiņa, nodrošinot programmas veiksmīgu īstenošanu ar kvalificētiem skolotājiem un piemērotiem mācību materiāliem.